BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 29, 2011

selalu terlepas pandang..



Lama tak post blog.=) Ok,nak straight to the point la.=)

Yes, mesti sebelum ini kita belajar atau mendengar atau melihat dari mana2 sumber, pasal kalau dengar azan, jangan bercakap. Nanti mati susah nak mengucap.Tapi , perkara macam ni selalu terlepas pandang. Kadang2 masa azan, still juga nak bercakap. Walaupun cakap slow2 hanya orang sebelah je boleh mendengar,tapi still dikira sebagai bercakap kan. Yang menulis ni pun memang tak terkecuali. Kadang2 time meeting,or time ada perkara penting yang nak disampaikan,bila dengar azan,still juga nak bercakap walaupun x sederas mana. Astagfirullahalazim.. Ya Allah hambaMu ni sering alpa, lemah dan hina ya Allah. Ampunkan dosaku ; -( so sahabat2 diluar sana. Sama2lah kita berpesan2 antara satu sama lain. Kalau dengar azan, hormatilah and if nampak sahabat kita tu still bercakap,tegurlah dengan cara berhemah k. Dan yang lebih baik,ambil wudhuk dan terus mengadap yang Maha Esa. SubhanaAllah.=)


Sahabat2. =) Mati itu memang pasti cuma kita tak tau bilakah masanya. Kalau kita pikiaq balik dan renung kembali ,ada orang yang nazak dan ajalnya sudah pun tiba,sifulan bin sifulan tak dapat kata apa2, lidahnya kelu dan hanya mimik muka menahan kesakitan sakaratulmaut..Allah~jauhkan kami seperti itu ya Rahman..;-(


Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "HENDAKLAH KAMU MENDIAMKAN DIRI KETIKA AZAN, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya." .Sudah terang lagi bersuluh bukan?


Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri sejak dari tadika lagi an. Why not azan kita tak leh diamkan diri.Nampak simple je kan tapi mende ni susah untuk kita nak istiqamah. Ini untuk peringatan si penulis blog ni juga. Ya Allah,sungguh takut rasanya jika Kau kelukan lidah ini hingga tak termampu berkata kalimah "Lailahaillallah.." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah, dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

So,ayuh sahabat, kita hormat azan dan mohon pada Dia supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. "Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah.." semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

0 comments: